rahmen links Strona Główna ˇ Z historii kirkutu ˇ Odczytane macewy ˇ Treść inskrypcji ˇ FotoGaleria ˇ Wirtualny spacer ˇ Szukaj na stroniePiątek, Październik 20, 2017 rahmen rechts

INFORMACJE O MIEŚCIE

Położenie geograficzne
Location of the town

Opowieść o miejscu
Local history

Jedno miasto, wiele świątyń, obok siebie i razem
One city, many temples...

Miasto dziś - zabytki
Town today - heritage
bottom
SZTETL - DZIEDZICTWO
Jewish Community
before 1945
bottom
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
bottom
MATERIAŁY FILMOWE
bottom
UROK STARYCH KLISZ
Miasto sprzed lat
bottom
Legendy i opowiadania
LEGENDS AND STORIES

אגדות וסיפורים

bottom
Jedno miasto, wiele świątyń, obok siebie i razem.


 

Wysokie Mazowieckie jest dziś miastem, którego mieszkańcy wyznają jedną religię. Łatwo jest przez to zapomnieć, że na przestrzeni wieków miasteczko było domem dla wielu nacji, religii i kultur. Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich w 1895 r. podawał, że miasto posiada kościół parafialny katolicki, cerkiew oraz 2 synagogi. Tuż przed wybuchem II wojny światowej były tu 2 bożnice, 1 synagoga, kościół parafialny i kościół filialny (dawna cerkiew).

 

Z zachowanych do czasów obecnych przybytków bożych najstarszą metrykę ma późnobarokowa cerkiew pounicka pw. Narodzenia Najświętszej Panny Marii z 1798 r., znajdująca przy ul. Długiej. Poprzednio stała w tym miejscu drewniana cerkiew prawosławna pw. św. św. Kosmy i Damiana, uposażona w momencie lokacji miasta. Po unii brzeskiej w 1596 r. prawosławni stali się unitami (kościół greckokatolicki), tych z kolei po 1875 r. władze carskie przepisały na nowo na prawosławie. Po ukazie wolnościowym w 1906 r. do cerkwi chodzili już niemal wyłącznie Rosjanie, a gdy ich zabrakło okupanci niemieccy urządził w niej magazyn zboża. Władze polskie umieściły z kolei w pustej cerkwi sprzęt strażacki, a w 1928 r. burmistrz miasta nakazał demontaż obiektu. Wśród mieszkańców zawrzało, protest poparł i miejscowy proboszcz - tak ostatecznie cerkiew stała się w 1929 r. kaplicą katolicką.

Image and video hosting by TinyPic

Cerkiew pw. Narodzenia N.M.P. Stan z 1918 r. (zbiory prywatne)


Kościołów katolickich w historii miasta było cztery. Pierwszy drewniany erygowano wraz z parafią w 1496 r. pw. św. Aleksandra, św. Jana Chrzciciela i Wszystkich. W żadnym ze znanych dokumentów nie ma informacji o pierwotnym usytuowaniu kościoła jak i o jego przeniesieniu. Pozwala to przypuszczać, że był zbudowany na tym samym miejscu co późniejsze (na przeciwległym w stosunku do zabudowy miejskiej brzegu rzeki) i na którym znajduje się do dziś. Najstarszy kościół został zniszczony i spalony w czasie "potopu szwedzkiego". Kolejny drewniany spłonął w 1772 r., więc ówczesny właściciel miasta, wystawił nowy, też jeszcze drewniany. Wreszcie w latach 1875-1878 zbudowano świątynię murowaną, w stylu eklektycznym i ta stoi do dziś.

Image and video hosting by TinyPic

Kościół parafialny pw. św. Jana Chrzciciela i Wszystkich Świętych
Stan z końca lat 20-tych XX w. (zbiory prywatne).

 

Cennością architektoniczną była bożnica żydowska zbudowana w 1722 r. w rejonie ul. Zarzecznej, na południe od rynku. Drewniana z dachem z gontu, aż o trzech kondygnacjach. Z dwóch stron przylegały parterowe babińce dla wyznawczyń mojżeszowych. Bożnica należała do najpiękniejszych drewnianych zabytków na Podlasiu. Zygmunt Gloger podał ją jako przykład sztuki budowlanej z drewna, zaznaczając na rysunku piękne gzymsy okapowe, elementy ozdobne nad głównymi drzwiami oraz pazdur (mała iglica na szczycie) „w kształcie trzech naczyń stojących jedno na drugim”. Niestety, synagoga ta została rozebrana z powodu złego stanu technicznego w latach 70-tych XIX w. 

Image and video hosting by TinyPic

Stara bożnica z lat 1722-1874.
(Gloger Z., Budownictwo drzewne i wyroby z drzewa w dawnej Polsce, 1907).

W okresie 1878-1886 wykonano i realizowano projekt nowej drewnianej bożnicy krytej gontem. Bejt Midrasz usytuowany był przy Rynku nr 33. Budowla posiadała następujące wymiary: 63 metry długości i 53,5 metra szerokości.

Image and video hosting by TinyPic

Synagoga (Bejt Midrasz). Stan z końca lat 20-tych w. (zbiory prywatne)

Pod koniec XIX w. wybudowano także synagogę murowaną. Był to raczej prosty obiekt, pokryty dwuspadowym dachem o zwiększonej kubaturze. Jego cechą charakterystyczną, podobnie jak innych bożnic murowanych wzniesionych w tym okresie na Podlasiu, były wysokie, półokrągło zakończone okna.


<
Komentarze
Brak komentarzy.
bottom
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
bottom
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
bottom
DOM ŻYCIA WIECZNEGO
Z historii kirkutu
bottom
EPITAFIA NAGROBKÓW

Odczytane nazwiska

Treść inskrypcji

Symbole na macewach
bottom
Wirtualny spacer
Po kirkucie oprowadzi przewodnik terenowy po Podlasiu. ZAPRASZAM SERDECZNIE!
bottom
PANEL O AUTORZE
O mnie

Działania edukacyjne

Projekty społeczne i edukacyjne

Kontakt

bottom
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych użytkowników: 17
Najnowszy Użytkownik: epelType
bottom
KSIĘGA ADRESOWA
dla Handlu, Przemysłu Rzemiosł i Rolnictwa
bottom
Sound: on/ off
bottom
"Pamięć ma swoją historię. Strona, którą przeglądasz jest historią tej pamięci"
Głębocki Karol © 2012-2013

rahmen rechts rahmen links

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie